Uit de bestuurskamer

Zoals u allen heeft kunnen lezen heeft onze voorzitter, René van Loon per direct zijn taken neergelegd. Via deze weg willen wij hem als vereniging hartelijk danken voor zijn enorme bijdrage aan het toekomstbestendig maken van onze manege de afgelopen jaren. Hij heeft er, onder andere, mede voor gezorgd dat we inmiddels een financieel gezonde vereniging zijn, we nog altijd verzekerd zijn, we iedere dag kunnen genieten van onze fantastische societeit waar we goed kunnen eten en drinken en we het manegebedrijf hebben geprofessionaliseerd met het aannemen van onze bedrijfsleider.

Met het per direct wegvallen van de voorzitter geven we graag een update over de stand van zaken in het bestuur. Op dit moment zijn de taken van de heer van Loon verdeeld over de verschillende bestuursleden en neemt Annemieke Gehem tijdelijk de rol van voorzitter waar. We zijn ondertussen rustig op zoek naar een geschikte voorzitterskandidaat die deze rol op zich wil en kan nemen en hopen wij in de ALV van 22 april 2025 (save the date!) iemand voor te kunnen dragen.

Helaas wijst de praktijk uit dat er niet direct tien leden klaar staan om dit stokje over te nemen en dat is eigenlijk zonde. Mogelijk komt dit voort uit het feit dat niet alle leden weten wat het bestuur van deze vereniging nou eigenlijk doet.

Het bestuur heeft de dagelijkse verantwoordelijkheid over de vereniging en stuurt de medewerkers, commissies en andere vrijwilligers aan. Het bestuur is ook als zodanig formeel en juridisch eindverantwoordelijk voor het voortbestaan van de vereniging én het manegebedrijf. In het kort; het bestuur zorgt ervoor dat alle leden kunnen (blijven) paardrijden, eten en drinken in de sociëteit ,dat de (monumentale) gebouwen en het terrein in stand gehouden worden en dat alles verzekerd is. Veel van deze zaken vinden achter de schermen plaats en dat is voor de leden niet altijd zichtbaar.

Het bestuur van de Rotterdamsche Manège bestaat uit vrijwilligers die dit geheel onbezoldigd, dus zonder enige vorm van vergoeding, naast hun dagelijkse werkzaamheden doen. Dit betekent in de praktijk dat ieder bestuurslid een deel van zijn of haar vrije tijd besteed aan het besturen van de manege. Dit naast het ook nog uitoefenen van onze hobby – paarden en alles wat daarbij komt kijken.

U begrijpt dat het geen gemakkelijke taak is om dit allemaal te combineren, maar met een goed en gemotiveerd team, dat bovendien ook nog gezellig is, geeft het ook energie. We hebben allemaal hart voor de vereniging en dat geeft ons de motivatie om deze baan naast onze baan te hebben. Dit alles was en is niet mogelijk zonder de  net zo enthousiaste leden die via de vele commissies ondersteunen bij het organiseren en uitvoeren van diverse activiteiten. Dit alles met de professionele ondersteuning van onze bedrijfsleider, haar instructie- en stalteam en de administratie die ervoor zorgen dat het manegebedrijf goed georganiseerd wordt.

Wellicht voor nieuwe(re) leden is het ook goed en leuk om te weten wie er in het bestuur zitten en wat de verantwoordelijkheden zijn:

  • Annefleur Cobben, als penningmeester Verantwoordelijk voor een gedegen financieel beleid wat bijdraagt aan een positieve exploitatie en leidt tot een positief eigen vermogen binnen het gestelde verenigingsdoel. Annefleur is werkzaam als Manager Controlling Benelux bij Santander Consumer Finance;
  • Annemieke Gehemsecretaris en waarnemend voorzitter: Als secretaris verantwoordelijk voor alles betreffende de vastlegging van hetgeen zich in de vereniging afspeelt. Verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie, de ledenwerving en de ballotage. Annemieke werkt bij Heineken Global Supply Chain als programma manager;
  • Pien van der Plassocieteitscommissaris verantwoordelijk voor het opbouwen en onderhouden van een goede samenwerking met de pachter en zorgen voor continuiteit. Zij neemt tevens zitting in het CHIO bestuur als vertegenwoordiger van de manege. Pien is gepensioneerd en zeer actief in het vrijwilligerswerk;
  • Gerard Werversbouwcommissaris; verantwoordelijk voor beleid en zorgdragen voor uitvoering van onderhoud van opstallen en terrein. Gerard is eigenaar van transportbedrijf Wecargo;
  • Kandiaat bestuurslid Cindy Smit; verantwoordelijk, in samenwerking met de diverse commissies, om een gevarieerd en op elkaar afgestemd aanbod aan te bieden van recreatieve en sportieve activiteiten en evenementen voor zowel jeugdleden als volwassenenleden. Waarbij het belangrijkste doel is om het verenigingsgevoel en de sociale cohesie te bevorderen; het binden van de jeugd en (jong-) volwassenen. Cindy is eigenaar van Bureau Structuur, een organisatieadviesbureau.

Lees de gehele nieuwsbrief van januari 2025